Planeconomische advisering met betrekking tot het grondbeleid
De gemeente Drimmelen wil beleidsdoelen realiseren door een opgavegericht grondbeleid.
onze mensen uw resultaat
Bijstellen grondbeleid
De gemeente Drimmelen wil haar huidige grondbeleid bijstellen, om geformuleerde inhoudelijke uitgangspunten, beleidsdoelstellingen en de procesmatige organisatie nog beter aan te laten sluiten bij de huidige opgaven.
Daarnaast heeft de gemeente de wens om meer structuur en overzicht aan te brengen in de informatievoorziening aan het management en het bestuur. Een structuur waarmee de gemeente nog jarenlang vooruit kan en die bekend is bij de betrokken afdelingen. Aan Paul Kuijten, ervaren planeconoom en REEF-projectspecialist om dit doel te realiseren.
Het project
Dit project bevat werkzaamheden op het gebied van projectmanagement. Zo moet Paul financieel en procesmatig sturen op een ambtelijk apparaat dat gebiedsontwikkeling intensief kan begeleiden, ongeacht of het faciliterend of actief grondbeleid is. Hierbij horen een aantal instrumenten als een plankostenscan, overeenkomsten en projectmatig werken die dienen te worden toegepast in de werkprocessen en daarin geïmplementeerd worden. Dit wordt gedaan zodat kansrijke projecten haalbaar worden, ambtelijke kosten gedekt kunnen worden en een drempel wordt opgeworpen voor non-initiatieven.
Hoge ambitie
De woningbouwambitie van het gemeentebestuur is hoog, en wordt naar verwachting alleen nog groter in deze tijd van woning schaarste. Naast deze ambitie zijn er ook doelen op het gebied van duurzaamheid en energietransitie. Hierdoor ligt de vraag bij Paul om processen en procedures binnen de voorgeschreven participatietrajecten mede op te zetten. Deze kunnen door de vastgoedadviseur goed begeleid worden omdat ze niet veel anders zijn dan de processen en procedures voor vastgoed (her)ontwikkeling.
Het helder krijgen en afbakenen van processen is een ingewikkeld aspect binnen vastgoedadvies. Er zijn namelijk vele andere processen die van invloed zijn op vastgoedontwikkeling, zoals bijvoorbeeld: -beheer, -onderhoud, en te denken aan de energietransitie of verduurzaming.
Het resultaat
Dankzij de werkzaamheden van Paul wordt een duurzame structuur op het gebied van projectontwikkeling en projectprocessen neergezet. Deze nieuwe structuur kan de vraag en kritieken van begroten, rekening en verantwoording doorstaan in de breedste zin. Daarnaast is focus gelegd op een intensieve afstemming met de technische en financiële afdelingen. “Dit vraagt structureel tijd zeker in het begin. De weerstanden beginnen te slinken waardoor de overleggen efficiënter en effectiever zijn en in een zeer ontspannen sfeer gehouden worden,’’ aldus Paul.
Vergelijkbare projecten en vacatures
Projectleider verduurzaming vastgoed
- Vacature
- Voltijd
- € 4500 - € 6500
- Vacature
- Voltijd
- € 3500 - € 5500
- Vacature
- Voltijd
- € 4500 - € 6500
Junior bouwkundig projectmanager
- Vacature
- Voltijd
- € 3500 - € 4500
- Vacature
- Voltijd
- € 4000 - € 6000
- Vacature
- Voltijd
- € 3000 - € 4500
Bouwkundig projectleider aannemerij
- Vacature
- Voltijd
- € 3500 - € 5500
- Vacature
- Voltijd
- € 2500 - € 3500
Meer informatie
Vragen over dit project of staat uw organisatie voor een dergelijke uitdaging? Neem contact op met Sander Smits.
Sander Smits
Senior projectmanager Bouw en Vastgoed